Under dagens lektion gick vi igenom de politiska ideologierna liberalism (repetition sedan förra lektionen) och konservatism.
länk till prezi: http://prezi.com/-4zivcch1dcg/politiska-ideologier/
En politisk ideologi innehåller tre punkter.
ÄR: hur är samhället idag?
BÖR: hur bör det ideala samhället se ut?
GÖR: vilka metoder använder vi för att nå det ideala samhället?
Den blodiga franska revolutionen 1789 fick omvärlden att ställa sig frågan om hur samhället ska se ut och hur man ska gå till väga för att förändra det. Utifrån franska revolutionen skrev Edmund Burke sin bok om hur samhället skulle fungera, enligt honom.
- Han talade om en långsam och stegvis förändring som ska få växa fram i takt med samhället tillräckligt snabbt för att människorna i det ska hinna med och förstå vad som händer.
- Han talade också för att en naturlig hierarki fanns och att alla var tillsatta sin plats i samhället av gud. Alla är olika och just därför kan ingen jämnställd struktur uppnås.
- Eliten ska leda de svaga individerna och har makt att bestämma och fatta beslut åt de mindre kompetenta i samhället som inte är "lämpade" att fatta egna beslut (kan liknas vid samhällskontraktet). Men med makten som elit tillkommer högt ansvar över att vara rättvisa och goda ledare, annars kunde de avskaffas.
- Staten ska finnas och kunna införa förändringar via reformer, men dessa ska ske långsamt och helst hålla sig inom ramen för konservatism.
- Inställningen till människan var enligt Burke negativ. Människan är till naturen lömsk och behöver lära sig rätt och fel av eliten (ett modernt förslag på detta har varit att införa betyg i uppförande i skolan).
Många konservativa påstår att det var bättre förr, men propagandan kan ofta spela på våra rädslor om framtiden, som inte alls behöver basera på fakta. De värdekonservativa talar för normer som kärnfamiljer men motarbetar ofta homofamiljer, som anses vara nytt och osunt. Vanligt är också att de vill ha en stark polismakt och hårdare straff i domstol, som dödsstraff (som vi en gång hade i Sverige) och behålla den symboliska monarkin och kungahuset då det är en del av Svensk historia sedan långt tillbaka.
Även vår skola kan vara konservativ. Polhem och många andra skolor har spetsutbildningar i idrottsämnen, naturämnen eller matte. Skolorna och kommunerna satsar mer pengar på "mer kompetenta personer" för att få tillbaka sina investeringar i vinst, än vad de gör på "normala" skolelever som vi i Sa1a (även om vi är allt annat än normala och är stolta över det!)
Hoppas detta ytterst moderna blogginlägg on-line var synnerligen informativt för er alla.
Puss puss på er!
Järnladyn
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar